سیاتیک و راه های درمان

سیاتیک و راه های درمان

درد سیاتیک دردی است که از کمر، به باسن، پشت ران و پشت و یا خارج ساق پا احساس می‌شود. معمولاً درد سیاتیک یک طرفه است، اما میتواند دو طرفه نیز باشد. درد می‌تواند به صورت ناگهانی ایجاد شده یا به تدریج و با گذشت زمان افزایش پیدا کند. درد  سیاتیک در 90 در صد موارد در نتیجه پارگی ایجاد می‌شود و در اینگونه مواقع معمولاً دیسک به ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد می کند. سایر بیماریهایی که باعث درد عصب سیاتیک می‌شوند، شامل تنگی کانال نخاعی، تومورهای ستون مهره ها، عفونت های ستون مهره ها و یا تومر های داخل لگن و تومورهای عصب سیاتیک باعث می‌باشند .وقتی ریشه های  عصب سیاتیک  تحت فشار قرار می گیرد، باعث ایجاد ضعف در عضلات، بی حسی، ضعف ساق پا یا احساس سوزش کف پا و یا کمر میشود. بعضی از مطالعات نشان داده اند که ۴۰ در صد افراد در طول زندگی شان دچار درد سیاتیک میشوند. درد  سیاتیک ممکن است در زمان ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن ایجاد  شود.

علائم و نشانه ها

درد سیاتیک از پایین کمر شروع شده و تا باسن و سپس پشت ران و ساق پا کشیده می شود و منجر به درد و گزگز کف پا و انگشتان می شود. درد عصب سیاتیک در افراد مختلف می تواند از ملایم تا شدید باشد و این درد می تواند با نشستن طولانی، خم شدن، سرفه و عطسه کردن نیز تشدید شود. گاهی اوقات تومور عصب سیاتیک موجب درد سیاتیک است.  بیماری دیابت نیز می تواند منجر به وارد شدن آسیب عصبی و علائم سیاتیک گردد.

تشخیص بیماری سیاتیک

۱ – معاینه: در معاینه فیزیکی پزشک وضعیت قدرت عضلات را مورد بررسی قرار میدهد. از بیمار خواسته میشود تا روی انگشتان یا پاشنه خود راه برود، از یک حالت چمباتمه بلند شود، یا در زمانی که به پشت دراز کشیده است یکی از پاهای خود را در هوا بلند کند. معمولاً دردی که ناشی از عصب سیاتیک باشد، با انجام این فعالیت ها تشدید خواهد شد.

۲ – تصویر برداری: برای تشخیص بیماری سیاتیک از روش های تصویر برداری زیر استفاده میشود:

  • عکس برداری رادیولوژی
  • تصویر برداری ام آر آی (MRI)
  • سی تی اسکن

امروزه روش های مختلف برای درد عصب سیاتیک وجود دارد که این روش ها شامل موارد زیر هستند:

راه ها و روش های درمان سیاتیک

۱ – مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs): مصرف این داروها باعث کاهش تورم و التهاب و تسکین درد بیمار مبتلا به سیاتیک میشود.

۲ – شل کننده های عضلانی: از داروهای شل کننده عضلات به منظور کاهش اسپاسم استفاده میشود. داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین نیز در کاهش انتقال پیام های درد به مغز موثر می‌باشند. این داروها همچنین میتوانند باعث افزایش مسکن درد طبیعی به نام اندورفین در بدن انسان شوند .

۳ – تزریق های استروئید اپیدورال: تزریق مواد استروئید در کاهش التهاب بسیار موثر است،  بنابرین می تواند در تسکین درد سیاتیک بسیار موثر واقع گردد.

۴ – طب سوزنی: بدن انسان دارای یک انرژی خاص چی (Chi) است. که در سراسر بدن در مدارهای خاصی جریان دارد. هنگامی که نیروی چی مسدود شود، فرد میتواند به بیماری های فیزیکی مبتلا گردد. طب سوزنی با زدن سوزن به نقاط خاصی از بدن  انرژی مسدود شده چی را به جریان می‌اندازد .

طب سوزنی به زبان ساده چیست؟

در طب سوزنی سوزن های استریل و مخصوصی در نقاط خاصی از بدن وارد میشوند. این نقطه ها که به عنوان نقاط طب سوزنی نامیده میشوند. بر روی مدارهای انرژی که مریدین (Meridians) نامیده می شوند قرار دارند. مریدین ها مدارهای انرژی به سطح پوست هستند، بنابرین سوزن ها هم سطحی وارد پوست میشوند. هر مریدین مربوط به یک عضو میباشد. در بدن انسان ۱۲ مریدین قرار دارد. در طب سوزنی، گاهی سوزن ها را گرم میکنند یا سوزن ها را در محل قرا گرفتن می چرخانند.

ارسال نظر و دیدگاه

پست الکترونیک شما محفوظ بوده و منتشر نمیگردد.